
Enligt IGN, bland annat, klassificeras Master Chief, förkortat MC eller John-117, förkortat John, som en av spelindustrin ikoner, bredvid klassiker som Super Mario och Pacman. Men John är inte en knappt humanoid karaktär i ett väldigt omänskligt universum som Mario, eller en tvådimensionell karaktär utan bredare djup som Pacman – han är en högst mänsklig karaktär, i ett högst mänskligt universum, speciellt jämfört med spel-ikoner av samma status.
Bungie skapade Halo: Combat Evolved, och nästkommande spel i serien, som sedan togs över av 343 Industries, döpt efter en karaktär i Halo-universumet som spelar med från allra första spelet; 343 Guilty Spark. Att Microsoft skapade ett dotter-företag specifikt för Halo-serien talar delvis för hur mycket den serien betyder för industrin, och speciellt Microsoft.
När Xbox släpptes för att rivalisera Playstation 2, var Halo: Combat Evolved ett av de spel unika för just Xbox. Enligt statistik köptes Halo: Combat Evolved till varannan Xbox som såldes; ca 50% av alla Xbox-konsoler ägde alltså Halo: Combat Evolved. Det är en statistik fler andra spel kan jämföra sig med.
Genom serien har en aldrig fått sett Johns ansikte, vilket bidrar till hans ikonstatus. Han blir mer än bara en karaktär; han kan symbolisera spelaren själv på ett sätt som andra actionhjältar, likt huvudpersonerna i Gears of War, Assassin’s Creed eller Resident Evil misslyckas med då de alla har ett tydligt utseende och en tydlig personlighet, formad efter deras bakgrund. John är inget mer än en soldat, tränad från 4 års ålder för att slåss, när spelserien börjar, men trots det lyckas karaktären utvecklas enormt under seriens gång. Att Cortana nästan alltid är vid hans sida bidrar; de formar en vänskap som blir ovärderlig för John, likt den vänskap han har till andra Spartan-II:s, men som pressas igenom händelser och berättande både i spelen och utanför.
Att John är unik, även bland de utmärkande Spartan-II:s, är aldrig något som överdrivs. John är en född ledare, och trots att han inte är den högst rankade spartanen så följer de andra hans ledning nästan utan ifrågasättande – men det gör honom aldrig självmedveten, och han är aldrig den sexistiska skitstövel som bland annat Duke Nukem stoltserar med, eller den testosteron-stinna mans-mannen från Gears of War, eller ens den ifrågasättande protegén från Assassin’s Creed; Master Chief är bland e-spelens actionhjältar unik i sin utformning.
Den tydliga bristen på kärleksobjekt kan också bidra till hans ikon-status; det finns många diskussioner kring hans känslor kring Cortana, men trots all spekulation så är deras relation alltigenom vänskaplig och professionell genom spelen. Även om andra actionhjältar också saknar ett kärleksintresse, så är det ingen annan som har en så nära vänskap till en feminin karaktär som just John har. Det, kombinerat med den (för ett första generationens action-FPS) unika bristen på överdriven manlighet, gör att serien går hem hos många även utanför den stereotypa bilden av tv-spelare som cismän*, och även om Halo inte är ett feministiskt flaggskepp så är det förvånansvärt jämställt.
Vilket, trots den allmänna synen på e-spel och dess stereotypa anhängare (se: GamerGate), gör väldigt mycket för att accepteras som ett överlag bra spel, och samspelar bra med att göra Master Chief till en ikon för ett helt intressespektra – bristen på överdrivet tydlig könsuppdelning är viktig för att en karaktär ska nå ikon-status, och Master Chief når den nivån, i bristen på visuellt ansikte, i bristen på testosteronstinna one-liners, i bristen på uttalad sexism, och i och med Cortana som sin närmaste vän och rådgivare, med flera andra kvinnliga karaktärer som tydligt allierade i samma utsträckning som manliga.
Mycket talar för att Microsoft, eller ens tv-spel som vi känner dem idag, och speciellt Xbox-konsolen i sig, har mycket att tacka Master Chief för. Deras förmåga att inte översälja Halo, att inte massproducera spel efter spel till kostnad av jämställd könsuppdelning (som EA med bristen av kvinnliga karaktärer överlag, med ny lågpunkt vid Assassin’s Creed: Unity), och deras förmåga att hålla kvar viktiga kvinnliga karaktärer utan att sexualisera dem (så som Catherine Halsey och flertalet kvinnliga spartaner, t.ex Linda-058 och Kelly-87, även om Cortana får en övertydligt feminin kropp senare i serien) och förmågan att hålla Master Chief på en jämn nivå, är en stor bidragande faktor för deras framgång inom e-spel.
Och ett stort skäl till att Master Chief, dvs John-117, nått de ikoniska status han idag har.
Sín Wellroth Lång
*cisperson – en person som identifierar sig med det kön en blev tilldelad vid födseln. Motsatsen är transperson.