
Visst minns du väl när vuxenlivet nalkades? Måhända bad du om en slant till ett startpaket kastruller och stekpannor på IKEA, eller så tog du med dig böjda stekpannor och kastruller som saknade lock hemifrån. Du nöjde dig säkert med en förälders avlagda, repiga skinnsoffa och hade aldrig matchande kaffekoppar att ta fram när du fick besök. Din diet bestod troligtvis av Mamma Scans Köttbullar, snabbmakaroner och nudlar. Eller kanske minns du bäst det där pirret. Du skulle flytta hemifrån! Ingen som bestämde vad du fick göra eller när! Inga fler dömande blickar eller åthutningar för att du hade spelat Final Fantasy VII hela natten! Du skulle bli din egen chef. Framtiden låg för dina fötter. Världen – förbered dig!
Att växa upp är spännande. Att flyga ur boet blir sällan vad folk väntar sig. Det handlar om att lära sig att leva. Speciellt ansvaret, det där som har att göra med att du nu är fri att forma ditt eget liv, är både skrämmande och upphetsande. Det gör stora avtryck på en och för många representerar det en period de aldrig glömmer. Därför är det knappast överraskande att ett spel i ämnet är på gång.
I Reflections, från amerikanska Broken Window Studios, är du i full färd med att förbereda din utflytt från föräldrahemmet. Innan dagen är slut ska du vara redo att börja ditt nya liv. Hur du väljer att spendera din sista dag i föräldrahemmet är helt upp till dig, liksom allt du gör därefter. Grafikstilen är häpnadsväckande läcker. I en svartvit värld används sprakande färger för att belysa progression i historien och reflektera dina handlingar. Sakta men säkert vaknar världen till liv.
Reflections tog form som ett game jam projekt 2012. Dock ansågs spelet vid den tiden vara svårsålt, men studion menar att efter indiesuccéerna The Stanley Parable, Dear Esther och Gone Home så har tiden för Reflections äntligen kommit. I likhet med tidigare nämnda spel tillhör Reflections också den experimentiella genren som behandlar verklighetshärmande upplevelser och lägger stor vikt på narrativet.
Spelet är uppdelat i tre akter, och varje akt är beroende av valen du utfört i en tidigare. Tristan Parrish Moore, en av studions grundare, menar att han skapade spelet för att återspegla de val och de åtföljande konsekvenserna av dessa som människor stöter på i livet. Studion betonar att det är du som spelare som skapar berättelsen i Reflections, och hävdar att samtliga handlingar får konsekvenser som hjälper till att forma din egen historia. Till sin hjälp i detta använder man sig av motorn Storyteller, vilken observerar precis allt spelaren gör och skräddarsyr dennes upplevelse. Detta innebär att allt spelaren gör spelar in i historien. Storyteller implementerar alltså allt du gör in i just din berättelse. En simpel handling kan påverka otaliga händelser, vilket skapar en känsla av att det faktiskt är just din berättelse, och att det faktiskt spelar roll hur du spenderar din tid i spelet.
Spelet har varit givet på min personliga inköpslista ända sedan jag fick höra talas om det. Nu väntar jag med spänning på att den fullständiga produkten ska släppas. Redan nu kan spelet dock köpas som Early Access via Steam (£6.99). Spelet har också bekräftats till PS4 och Xbox One. Och psst – spelet stödjer Oculus Rift. Värt att nämna är också att Broken Window Studios ligger bakom kickstartern Grave, ett open-world survival horror spel som är på väg att släppas till PC, Mac, PS4 och Xbox One.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=sC5u0fBcg54
Läs mer här: http://www.reflectionsgame.com/
Caroline Björn
Låter ohyggligt spännande. Frågan är hur den politiska och moraliska världen omkring är, det har ju också stor betydelse. Det här ska jag spela, ajjemen!