
Vad förväntar en sig av gratis-spel?
Dålig grafik, enkla val och enkla spelregler. Det som inte är textbaserat är sällan animerat eller digitaliserat, allt för att dra in på tid och pengar som skaparna inte har kunnat lägga in eller kräva.
Men trots det finns enorma mängder gratisspel, överallt.
Och om en ser på spel som Slither.io så är de faktiskt underbart bra.
Slither.io är ett väldigt enkelt spel, med få kommandon och ett enda mål – överlev. Du är en mask/orm/snok eller vad du önskar se det som, och på många sätt påminner det om klassiska Snake i modern tappning.
Du börjar som en liten, liten plutt som glider omkring på en enorm hexagon-karta, svart och 2D, med ljuspluttar som dyker upp lite här och var. Det första som noteras är att det inte går att stanna – du måste alltid röra dig, och den enda kontrollen du har är hur du svänger.
Ljuspluttarna du ser överallt är ”näring” – ju fler du äter upp, desto längre blir ormen. Men detta gäller även för alla andra spelare. När du ätit upp dig lite kan du använda Space-tangenten eller vänster musknapp för att åka snabbt – men då lämnar du ljus efter dig, och blir kortare för varje sekund då åker snabbt, tills du slutar eller blir lika liten som din startstorlek.
Snart stöter du på andra ormar, kontrollerade av andra spelare eller någon form av AI. Om du krockar med någon annan dör ormen, och kroppen blir ljuspluttar som de andra ormarna äter upp för att bli längre.
Allt ljus din orm äter gör den längre, större, bredare, och därmed sakta mer svår-manövrerad. Den åker lika snabbt, men du ser en större del av kartan proportionerligt med storleken på ormen, så det känns långsammare. Ljus dyker upp oftare när det finns andra ormar närvarande, vilket betyder att nästan alla samlas in mot mitten av kartan, eller i klumpar däromkring. Alla väntar på att någon orm ska dö, så de kan äta upp dess ljus, och kanske försöker de självmant åka in framför en större orm för att den ska dö, och de kan ta deras ljus.
Vissa håller sig dock borta från aggressivt beteende, och äter bara det ljus som uppstår självmant, eller om de stöter på en redan död orm och rusar in för att ta del av buffén. Vilket ofta skapar krockar, och än fler ormar dör, vilket lockar än fler ormar, osv, tills allt ljus är uppätet.
När du är tillräckligt lång kan du åka i cirklar – du kan slingra dig över din egen kropp, men dör så fort du rör vi någon annans, så det gäller att vara försiktig i närheten av andra ormar. En av de mest effektiva jakt-sätten är att omringa en annan orm med sin egen kropp – du kan åka i cirklar över din egen orm, medan den andre inte kan ta sig ut om inte du öppnar cirkeln.
Men det finns också stor chans att du själv hamnar i en sådan dödscirkel.
Det gäller att vara uppmärksam. Håll koll på ormarna som slingrar omkring dig, se om någon försöker omringa dig, om någon försöker slingra sig in framför nosen på dig, eller kanske om du kan göra det mot någon annan?
Målet med spelet är att inte dö, men eftersom det inte finns något slut, och din orm kan bli oändligt stor, så kommer alla dö tids nog. En liten ny mask är exakt lika farlig som den erfarna, megastora som spelat i timmar – krockar du med huvudet så dör du. Detsamma gäller för dem.
Spelets enda text är serverns High Score – de ormar som är längst just nu, och den orm som är dagens längsta. Din egen score står i nedre vänstra hörnet, och det är så enkelt att fastna. Du vill fånga en orm för dig själv, du vill sno en annans fångst, du vill ta så mycket du kan av ljus-klustret i mitten av kartan, och om du dör – tryck Enter och du är med igen.
Så enkelt.
Så beroendeframkallande.
Och det kräver så otroligt lite av webbläsaren – öppna sidan, skriv ett namn, tryck Enter, och du är med och spelar.
Om du även delar Slither.io via sociala medier låser du upp möjligheten att byta skins, och kan välja mellan ett stort antal evigt utökande variationer.
Ett väldigt mysigt spel som gärna tar upp mer tid än du har att ge.
Sín Wellroth Lång