
Vad kopplas inte till Candy Crush numera? Det spelet har blivit symboliskt för hela genren av slumpbaserade tre-i-rad-spel.
Ore Blast är lugnare. De har en karaktär, som är till synes helt könsneutral – hen reagerar när en förlorar med ett ledset/chockat ansiktsuttryck, och är annars ganska frånvarande. Vilket är ett stort plus – det är sällan spel har aktivt könsneutrala karaktärer.
Den mest extrema avataren jag stött på var nog i ett spel som hade en väldigt ung och snygg animerad tjej som sin avatar. Den maskoten var med överallt i spelet, och var så obehagligt ung, och så obehagligt lättklädd – inte direkt sexualiserat, det skulle vara socialt acceptabelt att gå runt i dessa kläder på stan, men just att en såg avataren överallt. Hela tiden. Mellan varje nivå, vid varje vinst eller förlust, vid sidan av under speltiden. Med sin lite för korta kjol och helt acceptabla linne, alldeles för lång och smal för den ålder. Det… var obehagligt. Jag spelade det spelet bara på prov, och visst var det underhållande och intressant, mycket möjligt ett tidslösande spel jag gärna slängt timmar på – om det inte varit för deras avatar.
Jag kom aldrig tillbaka igen. Minns inte ens namnet på spelet.
De flesta spelen inom genren brukar basera sig kring färgkodade spelpjäser, ibland med olika form. Candy Crush kör med rundade godis-bitar, som alla har olika form, men det är ganska lätt att förväxla en mängd av dem, då de alla är lika avrundade. Bejeweled, en av de första vad jag känner till, har mer kantiga pjäser i olika former – kvadratiska, hexagona, trianglar osv. Ore Blast kör på samma stuk – tydliga kanter och varierande former, där alla är unika och det är aktivt svårt att förväxla dem, oavsett färg-kodning. Vilket underlättar enormt om en har t.ex slagit av blåljuset från ens skärm, eller är färgblind. Candy Crush misslyckas ganska aktivt med att anpassa sig till det – bomberna är alla av samma form, och skiljer sig endast på färg, men i Ore Blast är även de olika potion-flaskorna i unika former.
Underbart inkluderande, helt enkelt.
Ore Blast har även många fler variationer av superstenar. Att matcha fyra stycken i en fyrkant ger ett flygande moln, att matcha fem stycken i rad ger den klassiska som tar bort alla av en färg, men att matcha sex eller fler i rad ger en stjärna, som omvandlar alla i en specifik färg till den som stjärnan är.
Samt, att kombinera dessa olika? Det kan ge sjukt många olika versioner. Vilket fortfarande är väldigt spännande, för det finns så många sätt att kombinera alla de olika, och i några nivåer får en faktiskt upplagt för att en ska prova just några av dessa variationer.
Det kan ske väldigt mycket på plan i dessa tillfällen.
Jag skulle rekommendera Ore Blast till alla som vill ha ett lite lugnare pussel-spel, då det inte är lika interaktivt eller energimässigt krävande. Många andra spel har blinkande ljus eller massa färger eller snabba händelser – Ore Blast är strategiskt krävande i vissa nivåer, men aldrig med överdrivet antal sinnesintryck. Den sida av mig som inte är så högfungerande autistiskt älskar Ore Blast, dess mjuka bakgrundsfärger och lugna, nästan lunkande musik.
Det tråkigaste är väl att så få spelar det, så det finns ingen som vill hjälpa mig med extra liv. Inte för att en har för få liv. Jag vill bara spela mer! :D
Ore Blast (Mania) finns på Facebook, Google Play och App Store.
Sín Wellroth